יום שלישי, 28 בספטמבר 2010

חברה בלי דת

המאמינים טוענים שיש צורך בדת על מנת לשמור על חברה בריאה , שמחה ומוסרית. הם אומרים כי חברה ללא אלוהים תהיה  לא מוסרית , חסרת אהבה ואומללה. זוהי לא העמדה של פט רוברטסון וביל אוריילי , פילוסופים נוצרים מקצועיים תומכים בטענה זו.


עד לאחרונה , טענה זאת לא הייתה ניתנת לבדיקה כיוון שכל החברות היו דתיות מאוד. יתר על כן, החברות האתאיסטיות הראשונות היו חברות שהאתאיזם נכפה עליהם על ידי רודנים אכזריים(אלבנייה של הודג'ה , רוסיה של סטלין, סין של מאו, פול פוט בקמבודיה). ולכן לא היו מדלים של חברה בריאה.


רק סמוך לתחילת המאה ה-21 היה ניתן לראות בכדור הארץ חברות אחדות של האתאיזם אורגני(לא מאולץ) צץ. בעיקר בדנמרק ובשוודיה. לכן כעת יש לנו סוף סוף ניסוי טבעי בנושא, האם הנתונים מאשרים או מכחישים את הטענה כי הדת נחוצה כדי לשמור על חברה בריאה , שמחה ומוסרית?
atheist

הסוציולוג פיל צוקרמן בדק האם החברות האתאיסטיות הללו הינם בריאות , מאושרות ומוסריות.
אז, מה לעשות אם הנתונים מראים על אושר , בריאות ומוסר של חברות שאינם דתיות?
הנתונים לא יכלו להיות ברורים יותר. דנמרק ושבדיה מדורגות בין המדינות המפותחות , העשירות , הדמקרטיות , החופשיות , פחות אלימות , שלוות , בריאות , מאושרות , שוויניות ביותר.

המפותחות
החל מדו"ח ההתפחות של ארצות הברית , אשר מדרג מדינות לפי  חיים ארוכים ובריאים , חינוך ורמת חיים. דנמרק היא במקום ה14 ושבדיה היא במקום ה-6. למען האמת , 50 המדינות האחרונות ברשימה , הם דתיות מאוד.


העשירים
שוודיה ודנמרק מדורגות במקומות 17 , ו-18  , לפי תמ"ג. לפי קרן המטבע הבינלאומית. למעשה , 20 המדינות העשירות בעולם אינן דתיות.
שימו לב - גם בקרב 50 המדינות העניות ביותר בעולם , כל המדינות דתיות מאוד.


רוב דמוקרטי
על פי עולם הביקורת, דנמרק ושבדיה הן המדינות הדמוקרטיות ביותר על פני כדור ארץ.


יזמית
הפורום הכלכלי העולמי מדרג מדינות על ידי התחרויות הכלכליות, וכן כמעט כל המקומות הראשונים נשלטים על ידי מדינות שאינן דתיות, לרבות דנמרק ושוודיה.


פחות אלימים
דנמרק ושבדיה מודרגות מאוד נמוך במספר הרציחות לנפש. לעומת זאת נמצא כי כל המדינות עם שיעורי הרצח הגבוהים היו דתיות מאוד.


השלווה ביותר 
דנמרק ושוודיה מדוגרים במקום ה-2 וה-6 ומדד השלום העולמי, כל המדינות הנמצאות בצמרת אינן מדינות דתיות.


בריאות
שוב , דנמרק ושבדיה מדורגות במקומות בין 20 המדינות עם תוחלת החיים הארוכה ביותר בעולם, כמו כן הן מדורגות גבוה ביחס לתמותת התינוקות הקטנה בעולם.


אני חוזר ואומר: דנמרק ושבדיה מדורגות כמדינות מפותחות , עשירות , דמוקרטיות , חופשיות , יזמות , פחות מושחתות , פחות אלימות ,שלוות , בריאות , מאושרות , שוויוניות , ומשכילות ביותר.

ברור כעת שהדת אינה נדרשת כדי לקיים חברה בריאה שמחה ומוסרית.

אגב, הפוסט לא נועד כדי לומר שאתאיזם יוצר חברה בריאה יותר , למען האמת לפי דעתי , השכלה , נאורות , וביטחון נוטים להיפטר מאמונות טפלות.









תגובה 1:

  1. תודה רבה,

    כתבה מעולה, בלוג מצויין.

    אני אגב מסכים עם המשפט האחרון יותר מכל.

    היגיון בריא, השכלה, חשיבה, חקירה,

    אלו כל המרכיבים לחברה מובילה, רק חבל שבמדינתנו זה כמעט ונעלם.

    השבמחק