יום שלישי, 28 בספטמבר 2010

מדוע אתאיזם יחליף את הדת?


אתאיזם הוא תופעה מודרנית במיוחד. מדוע התופעה  מתרחשת דווקא בתנאים מודרניים? האם זה אומר שהגיע סופה של הדת?

ראשית,ניתן לראות בתפוצה של אתאיזם בעולם דפוס מעניין שמוכיח את הטענה. באפריקה שמדרום לסהרה יש בערך אחוז 1 של אתאיסטים. במדינות מפותחות יותר כמו שוודיה(64%) , דנמרק(48%) , צרפת(44%) וגרמניה(42%). לעומת זאת ,השכיחות של אתאיזם במדינות שמדרום לסהרה היא מתחת ל1%. (ארה"ב היא דתית יותר מאשר מדינות מפותחות אחרות רק אחת מכל שמונה אנשים אינו מאמין באלוהים).

בשאלה מדוע מספר האתאיסטים גדול יותר במדינות המפותחות עוסקים אנתרופולוגים במשך יותר מ-80 שנה. האנתרופולוג ג'יימס פרייזר הציע הדת היא דרך של הטבע לבסס שליטה בחיינו. דעה הנתמכת על ידי הנתונים המראים כי מדינות משכילות יותר יש רמות גבוהות יותר של אי אמונה.

אתאיסטים נוטים להיות אנשים משכילים ,  אשר גרים בערים הדמוקרטיות של אירופה. וכך פורח אתאיזם במקומות בהם רוב האנשים חשים בטוחים מבחינה כלכלית, אבל למה?

נראה שאנשים פונים לדעת מתוך קשיים ואי ודאות בחייהם. בחברה דמוקרטית, יש פחות פחד וחוסר ודאות לגבי העתיד, כי רשויות הרווחה מספקות רשת ביטחון.אנשים פגיעים פחות מהכוחות העוינים של הטבע ומרגישים שליטה על חייהם ופחות זקוקים לדת שתגן עליהם.

בנוסף להיותה אופיום להמונים ,הדת מעודדת ילודה מרובה ומשפחות גדולות. לכן המשפחות הדתיות נוהגות לעבוד בחקלאות וגרים מושבים חקלאיים. בניגוד לכך האתאיסטים נוטים למשפחות קטנות. וכך גם משיגים כסף רב יותר.

אפילו הפונקציות הפסיכולוגיות של הדת נמצאים בתחרות קשה היום. כאשר אנשים חווים קשיים פסיכולוגיים הם פונים לרופה , הפסיכולוג או הפסיכיאטר שלהם. הם מעדיפים טרופות פסיכותרפיות אמתיות אשר הם מקבלים מרופים מאשר אופיום מטפורי המוצע מהדת.

הסיבה שהכנסיות מאבדות את הקרקע במדינות המפותחות היינה עקב השוק. עם מדע טוב יותר ורשתות בטיחות הממשלה למשפחות קטנות יותר יש פחות פחד וחוסר ודאות בחיי היומיום ולכן פחות אנשים פונים לדת. במקבלים לכך מוצרים חלופיים רבים מוצעים, כגרון טרופות פסיכוטרופיות ומוצרי בידור אלקטרונים.

למרות התקדמות האתאיזם במדינות המפותחות, האמונה הדתית, ממשיכה ללא הפוגה בקרב המדינות העניות. למרבה האירוניה , אלו הם המקומות בעליי הפריון הגבוה ביותר,כך מספר האנשים הדתיים על פני כדור הארץ יגדל יחד עם פיצוץ האוכלוסין.

בסופו של דבר , כאשר מדינות אפריקה התפתחו , מספר הלא מאמינים יגדל כמו באירופה. לכן , הדת המאורגנת היא בדרך לסופה. הדבר היחיד שיכול למנוע זאת היא ירדה חדה ברמת החיים העולמית. זה ידרוש צורה כלשהי של קריסה אקולוגית. כמו אסטרואיד גדול מאוד , מגיפה , התחממות גלובלית קיצונית או דברים דומים.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה