יום רביעי, 29 בספטמבר 2010

לא אכפת לי אם אלוהים קיים


מאמינים דתיים נוהגים לחשוב שאני לא מקבל את הטיעונים לגבי אלוהים כי אני לא רוצה - כיוון שלאחר מכן אצטרך לוותר על כל הדברים שעושים את חייו של האתאיסט כייפים. למעשה, גם אני חשבתי אותו דבר על אתאיסטים מסוימים.

אך הנה הבעיה עם הקו הזה של החשיבה, אף אחד מהטיעונים הרגילים לקיומו של אלוהים אפילו לא מנסה להוכיח את קיומו של אל אישי(אל אשר אכפת לו מעולמנו , והוא מתערב בו).

eye of god

הטיעון הקוסמולוגי? או בשמו הנוסף "הסיבה הראשונית" הטענה היא שהיקום היה חייב להיווצר על ידי משהו שהוא עצמו לא נוצר, וזהו האל.
מבחינה לוגית זוהי הטענה:

  1. דברים מסוימים נגרמים.
  2. אין דבר היכול לגרום את עצמו.
  3. על כן, כל דבר נגרם חייב להגרם על ידי משהו אחר.
  4. לא ניתן למתוח שרשרת סיבתית באופן אינסופי לאחור.
  5. מכיוון שכך, חייבת להיות סיבה ראשונית.
  6. המילה "אל" משמעותה סיבה ראשונית שאינה נגרמת.
  7. מכאן, שאלוהים קיים.

בוא נהנה על הטיעון הזה,נגיד וזהו ציר הזמן של היקום:
אלוהים > יקום > סיבה > סיבה > סיבה > סיבה...
מדוע איננו יכולים להוריד את ה"אל" מהרשימה ולטעון כי הסיבה הראשונית היא היקום , והוא היה קיים מאז ומתמיד.

מעבר לזה , כמו שבאתי להגיד בפוסט זה ,הטיעון לא מדבר כלל על אלוהים של הדתות , אשר מיוחסות לו תכונות רבות.
ולכן אלוהים זה אינו מתערב בעולמנו כלל.

הטיעון האונטולוגי ,הפעם לא הציג את הטיעון כאן. אך אם אתם מכירים אותו תוכלו לראות שוב , שהוא אינו מנסה להוכיח שקיים אל אישי , אשר רוצה שתתפללו אליו ותשבחו אותו. אל שרוצה שתיהיו מוסריים. כמו הטיעון הקוסמולוגי. הוא מנסה להוכיח שחייב להיות יוצר לעולם.

הטיעון המוסרי? מטרתו היא להוכיח שאלוהים שמהות פקודותיו ומצוותיו הם הבסיס של ערכי המוסר. אך הטיעון אינו אומר כלום על מה הוא מוסר , או איך לדעת מה מוסרי , או אפילו אם לאלוהים אכפת אם אנחנו מוסריים יותר משהוא דואג לאם דולפינים מוסריים. אכפת לי אם אלוהים כזה קיים? לא.


אני יכול להמשיך לכל הטיעונים , אך הבנתם את הרעיון. בטח זה יהיה מרתק בהחלט ללמוד על משהו על טבעי שקיים. או על אחד המושגים המוערפלים של אלוהים , אך האם זה ישפיע על חיינו? לא.

אז אני לא חושב שכל הטענות התאיסטיות משנות משהו , גם אם הן מוכיחות כביכול שאלוהים קיים, זה לא בהכרח משפיע על עולמנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה